Creşterea tăcută a afacerilor vegane

Noi veganii adorăm să scoatem în evidenţă cuvântul vegan în faţă. Ne place să  îl vedem pe produsele şi pe meniurile restaurantelor. Doar avându-l acolo nu numai că ne facilitează identificarea ingredientelor de mâncat, dar ar trebui de asemenea să sensibilizeze cu privire la veganism în general. Totuși, ce-ar fi dacă nu am folosi cuvântul vegan…am vinde mai multe produse vegane?

Prima oară când am auzit ceva de genul acesta a fost cu ani de zile în urmă, într-un supermarket Whole Foods în California. Ar fi trebuit să aibă un tort vegan acolo. Nu l-am găsit și am întrebat persoane din spatele tejghelei unde este. Mi-a arătat tortul și a zis ca nu mai este marcat cu eticheta de produs vegan. A spus că s-a vândut de 3 ori mai bine de când i-au luat eticheta.

Mai de curând, am văzut din ce în ce mai multe localuri întregi care sunt ceea ce numesc „vegan tăcut”, însemnând faptul că sunt vegani e comunicat foarte subtil sau deloc. Permiteți-mi să vă dau două exemple de care m-am lovit recent.

În Melbourne (și cred că și în alte orașe din Australia), există lanțul de magazine Lord of the Fries (Lordul cartofilor prăjiți). Lord of the Fries pare precum un loc clasic de mâncat, cu hamburgerii și shakeurile obișnuite, însă este vegetarian și vegan. Se comunică, dacă te uiți bine, dar amici de-ai mei au estimat nu doar că majoritatea clientelei este non-vegetariană sau vegană: nici măcar nu știu că nu mănâncă carne! Mi s-a spus din când în când că oamenii află abia după luni de zile de mers acolo.

The menu at Lord of the Fries, Melbourne, Australia
Meniul de la Lord of the Fries, Melbourne, Australia

Un alt exemplu este micuțul lanț de gelaterie Gela din Israel. Localul în care am fost avea un sticker mic pe tejghea pe care scria „Potrivit veganilor”, care le-a fost oferit de fapt de un ONG israelian. Am întrebat persoana de acolo – având in vedere că nu ştiu ebraică – dacă se specifică printr-un alt mod că totoul este vegan. Mi-a spus că nu, majoritatea oamenilor intrând fără să ştie că totul este vegan.

Gela in Israel only has a vegan friendly sticker, but everything is vegan.
Gelateria Gela din Israel are doar un sticker pe care scrie că e potrivit pentru vegani, dar totul este vegan.

Un alte exemplu este Ronald’s Donuts, un magazinaş de gogoşi de tip „tejghea” în Las Vegas. Nimic de pe clădire nu trădeayă faptul că e ceva vegan înăuntru, iar dacă vreţi să aflaţi care gogoşi sunt vegane, va trebui să întrebi.

De ce sunt aceste locuri – şi multe altele – aşa modeste despre faptul că sunt complet vegetariene sau complet vegane? Este evident că nu datorită faptului că le este ruşine să-l folosească. Mai de grabă, pentru că ei nu ştiu în momentul de faţă, cuvintele depărtează oamenii mai mult decât să îi atragă. Vegetarian sau vegan, pentru majoritatea oamenilor nu indică valoare adăugată, indică valoare extrasă. Ca să ai o idee despre ceea ce se întâmplă, compară asta cu propria ta reacție la un restaurant fără gluten. Dacă nu mânânci tu însuți/însăți fără gluten, probabil că te vei gândi exact ca mine: că preparatele respective nu vor fi la fel de bune precum cele obișnuite. Ceva a fost luat din ele (gustul, probabil?). Dacă mâncarea dintr-un restaurant fără gluten nu se ridică de fapt la nivelul unui restaurant obișnuit e irelevant, ideea este că prejudecata este acolo.

S-ar putea să te întrebi: dacă pierd clienți? Un vegan s-ar putea doar să treacă pe lângă și să nu afle, corect? Ei bine, s-ar putea să piardă pe unii, dar s-ar putea să atragă mai mulți. Pe lângă asta, vegetarienii și veganii se vor descurca prin localuri fără carne oricum, prin recomandare din vorbă-n vorbă, prin aplicația HappyCow sau mai știu eu ce. Nu e nevoie să pui eticheta VEGAN cu majuscule pe vitrina magazinului.

Toate acestea vor schimba pe măsură ce aprecierea populației generale asupra produselor vegane crește. Și un modalitate de a o crește este să îi lăsăm să servească mâncare vegană, fără să le spui de acest lucru. Dacă află după ce au servit-o (și le-a plăcut) atunci totul va fi și mai bine.

Și doar în caz că nu ți-ai dat seama ce face afacerile vegane tăcute posibile este faptul că până acum, avem alternative atât de grozave pentru multe lucruri încât a devenit posibil practic să păcălim oamenii. Asta înseamnă progres!

 

Articol original publicat de Tobias Leenaert pe: http://veganstrategist.org/2017/03/28/rise-stealth-vegan-restaurants/

Reclame

Un gând despre „Creşterea tăcută a afacerilor vegane

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s