Cum să veganizezi alți oameni

Mulți vegani caută modul ideal de a determina alți oameni să devină vegani. Adesea, se adresează unor prieteni buni, familiei sau chiar partenerului. Și, nu adesea, devin frustrați atunci când încercările lor de a îi determina să renunțe la produse animale nu se termină cu schimbări serioase. Mai jos găsești câteva din gândurile mele legate de subiectul acesta.

În primul rând, observă că nu îmi place să gândesc în termeni de „să convingi” sau „să convertești” pe alții. Acest gen de limbaj este, cred eu, neprodutiv. Nu e bine pentru oameni să audă că vrem să-i convertim sau să-i convingem (oamenii sunt foarte rezistenți la a fi convinși de ceva de către altcineva – vezi mai jos). Din acest motiv, pentru noi este la fel de bine să nu gândim cu acești termeni despre eforturile noastre. În final, nu putem să îi facem pe ceilalți să facă nimic. Însă putem să îi influențăm în direcția bună și să îi ajutăm să-și deschidă inima și mintea.

Termenul de influențare de asemenea poate să aducă o conotație de manipulare sau corecție, dar de fapt influențarea este un lucru foarte normal pe care nimeni nu îl poate evita. Absolut orice om influențează mereu pe ceilalți, implicit sau explicit, într-o direcție pozitivă sau negativă. Nu ar trebui să ne rușinăm sau să ne îngrijorăm dacă încercăm să influențăm oamenii într-o direcție pozitivă, asumându-ne că influența e făcută cu integritate, transparență și intenții bune.

Așadar, iată câteva sugestii pentru a influența eficient alți oameni să se îndrepte către veganism sau o alimentație bazată pe plante.

influencing

UNU: Întreabă-te dacă merită

Unii oameni nu vor fi niciodată în toată viața lor influențați să devină vegani, sau cel puțin asta ar presupune o grămadă de timp și energie. E posibil ca acest timp și această energie să fie folosită mai de grabă în altă parte. Mai general, putem să ne întrebăm dacă să folosim multe resurse la interacțiuni unu-la-unu e cu adevărat interesant, dat fiind că putem să încercăm să schimbăm instituții precum școli, afaceri și guverne locale. În general, să mergi către schimbarea instituțiilor ar avea un impact potențial mult mai mare decât dacă ai merge către schimbare individuală. Bineînțeles, unii indivizi ar putea fi foarte influenți în sensul că au o audiență foarte mare sau că au o putere de decizie de a schimba lucrurile în interiorul instituției în care lucrează. Dacă mama ta ar fi Director Executiv al unei companii mari, e mult mai interesant să incerci să o influențezi pe ea decât dacă ar fi doar un angajat care nu are un impact așa mare către alți oameni. Deci, dacă poți, investețte timp în oameni care sunt multiplicatori.

DOI: Gândește-te și pune-te în pielea lor

Nu folosi abordarea de tip „mărime universală”, ci adaptează-ți abordarea către persoana sau persoanele care stau în fața ta. Încearcă să-ți imaginezi cum ar fi să fii ca ei. Încearcă să inuiești ce ar aprecia și ce i-ar putea ajuta să își schimbe inima și mintea. Sunt oare discuțiile filosofice? Este oare mâncarea gustoasă? E vorba doar de o conversație bună? Le este teamă că o să se îmbolnăvească? Sunt alergici la ceva și au nevoie de o soluție practică? Au nevoie să li se arate că sunt foarte multe alternative bune și că mâncarea vegană nu este incomodă?

TREI: Informează și ajută

Atunci când veganii iau în considerare uneltele pe care le au la dispoziție, de obicei se gândesc prima dată la argumentele morale, transmise sub formă de discurs, un video pe YouTube, pamflet sau documentar. Poți să le folosești pe toate și s-ar putea să fie de folos. Dar ia în calcul că sunt mult mai multe. Putem să oferim oamenilor multe lucruri sub multe forme. Putem să oferim nu doar argumente morale (ce se întâmplă cu animalele…) dar și alte argumente (mediu înconjurător, sănătate etc). Sau, putem să evităm cu toții argumentările și să le oferim o experiență culinară excelentă. Putem să le înmânăm informații teoretice (câți copaci sunt tăiați pentru carne) sau informații practice (unde să găsim un restaurant bun). Și, dacă ai îndemânarea să ușurezi lucrurile pentru persoana pe care vrei să o influențezi gătind pentru ea sau furnizându-i mâncare, atunci fă asta. În orice caz, evită supraîncărcarea cu informație. E tentant să le spui mereu multă informație, sperând că următoarea frază sau următorul citat, video sau imagine o sa fie ultima picătură care îi schimbă. Dacă ei continuă să întrebe, sub orice formă, dă-le ceea ce vor. Dar majoritatea nu întreabă. Nu presupune că o deschidere inițială sau cerință de informație înseamnă că o să continue să o dorească și că nu se vor plictisi niciodată. Dacă ei te văd ca persoana care, de fiecare dată când sunt lângă tine, o să tot continue să vorbească despre același subiect și nu pot să se mai oprească, o sa te evite.

PATRU: Întreabă – dar nu întreba de totul sau nimic

Mereu e bine să oferim oamenilor sugestii concrete sau țeluri. Totuși, nu le prezenta acest țel ca ceva ce e musai să facă (din motive etice sau oricare ar fi ele), ci precum ceva ce este bine să facă. Și ține cont că acest țel nu înseamnă neapărat să fie veganismul. În timp ce poate cineva nu e pregătit să devină vegan, mulți oameni ar fi deschiși să facă niște pași. S-ar putea să vrea să participe la Meatless Monday (Lunea fără carne) sau Veganuary (Veganuarie). Sau s-ar putea să vrea să meargă și mai departe, cum ar fi să nu mănânce produse animale în timpul săptămânii sau ceva asemănător. Acceptă și apreciază pașii aceștia pentru că 1) ajută la reducerea suferinței în și a lor înșiși și 2) ar putea fi pași către ceva mai mult. De îndată ce pragul inițial a fost depășit, lucrurile devin atât de ușoare. Mai mult decât atât, e important să-ți dai seama că s-ar putea să nu fie nevoie ca toată lumea să devină vegană în această etapă și că dacă ar fi suficienți oameni care ar reduce consumul de-a binelea, lumea vegană ar fi imediat după colț. E doar o chestiune de masă critică și de a atinge un punct critic.

CINCI: Retrage-te și ai răbdare

După ce ai oferit oamenilor suficientă informație – cât mai personalizată – e timpul să te dai la o parte și să ai răbdare. Răbdare înseamnă că s-ar putea să aștepți câteva luni sau chiar ani. S-ar putea să te gândești că nu ai sau că animalele nu își permit ani de zile, dar așa stau lucrurile. Uite o ipoteză pentru care e bine să te retragi la timp și să ai răbdare. Majoritatea oamnilor sunt cumva precum adolescenții: nu vor să fie convinși de lucrurile importante de către alții dar vor să ajungă la concluziile lor personale. La fel, nu vor să lase impresia că s-au convins datorită ție. În special în situații unde există un fel de concurs (amical) între oameni (cu rude, de exemplu) sau unde oamenii sunt încăpățânați, e important să oferi oamenilor o șansă la schimbare fără să trebuiască să pară ca și cum tu ai fost cel care i-a schimbat. Oamenii s-ar putea să nu se schimbe pentru că nu vor să pară astfel. Deci, cum evităm asta? Dacă tot vorbim și încercâm să îi convingem, nu vor avea spațiu de manevră fără să pară ca și cum ar fi datorită nouă. Dacă noi, pe de cealaltă parte, ne retragem și stăm cuminți, șansele sunt ca după o jumătate de an sau așa, să se simtă încrezători că schimbarea va fi (sau va părea) rezultatul propriilor lor judecăți independente în loc ca să le spui tu lor.

În acest punct, nu mai e necesar prozelitismul, dar e util dacă tu însuți ești un exemplu de vegan drăgălaș, prietenos, răbdător și serviabil. Cineva, altfel spus, pe care oamenii vor să îl urmeze. Ai încredere că, în faza asta, oamenii au informațiile necesare. Ai putea să dai un ghiont pe ici pe colo, dar per ansamblu, dă-le spațiu de manevră.

Tu ai propria rețetă să influențezi oamenii? Spune-mi în comentarii.

Mai multe despre arta de a influența oamenii în cartea mea How to Create a Vegan World

Articol original scris de Tobias Leenaert pe http://veganstrategist.org/2017/12/21/how-to-veganize-other-people/

Reclame

Un gând despre „Cum să veganizezi alți oameni

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s